Sposoby na poprawienie odporności

Jesień i zima sprzyjają infekcjom, a każda, nawet najdrobniejsza z nich może być przeszkodą w codziennych obowiązkach. Twój układ odpornościowy jest pierwszą linią obrony organizmu przed chorobą. Silniejszy układ odpornościowy oznacza mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania. Czy wiesz, że istnieją sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego, aby zmaksymalizować jego efekty? Twój układ odpornościowy to coś, co powinno być pielęgnowane.

Wskazówki, które pomogą zbudować i utrzymać zdrowy układ odpornościowy:

Dobre zdrowie jelit może być kluczowe.

Dieta bogata w pełnowartościową, nieprzetworzoną żywność i przeciwutleniacze może mieć działanie ochronne. Może zmniejszać stany zapalne i wspierać dobre bakterie jelitowe, które pomagają w tworzeniu silnego układu odpornościowego. Skoncentruj się na bogatych w błonnik warzywach, owocach, roślinach strączkowych, produktach pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczach. Korzystne są również produkty fermentowane, takie jak kimchi, kapusta kiszona, ogórki kiszone, jogurt czy kefir. Bądź też miły dla swojej wątroby. Odpowiada za filtrowanie krwi, rozkładanie tłuszczów oraz usuwanie nadmiaru cholesterolu i toksyn. Jarmuż, brokuły i kapusta mogą pomóc zwiększyć zdolność wątroby do naturalnego odtruwania organizmu.

pexels / kindel media

Często myj ręce.

Jest to praktyka, którą powinniśmy stosować przez resztę naszego życia. To jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzenianiu się zarazków.

pexels / burst

Ćwicz regularnie.

Istnieje kilka teorii wyjaśniających, dlaczego to pomaga. Aktywność fizyczna może pomóc wypłukać bakterie i oczyścić drogi oddechowe. Wiemy, że spowalnia uwalnianie hormonów stresu i uwalnia hormony szczęścia. Zmniejsza również ryzyko rozwoju niektórych chorób, takich jak choroba serca i stłuszczenie wątroby, a także utrzymuje mocne kości. Nie musisz też przesadzać z ćwiczeniami. Zbyt wiele rygorystycznych treningów może w rzeczywistości osłabić układ odpornościowy i narazić Cię na grypę i wirusy.

pexels / mentatdgt

Prysznic po treningu.

Oprócz nieprzyjemnego zapachu cały pot pozostawiony na skórze umożliwia rozwój bakterii. Pot pomaga w rozmnażaniu grzybów, takich jak infekcje drożdżakowe. A wszelkie otarcia na skórze są podatne na infekcje.

pexels / Karolina Grabowska

Bierz witaminy.

Witamina C przyczynia się do obrony immunologicznej, wspierając funkcje komórek i chroniąc przed środowiskowym stresem oksydacyjnym (wolne rodniki i zanieczyszczenia). Najlepszym sposobem na zdobycie witaminy C są pomarańcze, truskawki, szpinak, kiwi i grejpfruty. Witamina D może wzmocnić odporność przeciwko chorobą układu oddechowego. Często nazywa się ją „witaminą słońca”, ponieważ światło słoneczne jest doskonałym źródłem, jednak zależy to od poziomu melaniny w skórze. Tylko 10 minut dziennego przebywania na słońcu zapewnia wystarczającą ilość witaminy D dla osób o jasnej karnacji. Osoby o ciemnobrązowych odcieniach skóry będą lepiej przyjmować suplement witaminy D. Zaleca się również stosowanie witaminy B6 (znajdującą się w kurczaku, rybach zimnowodnych, takich jak łosoś i tuńczyk, hummus i zielone warzywa) oraz witaminę E (znajdującą się w orzechach, nasionach i szpinaku).

pexels / Anna Shvets

Zmniejsz poziom stresu.

Oto dlaczego jest to ważne: stres wpływa na negatywnie na organizm. Powoduje wytwarzanie dodatkowych poziomów kortyzolu, który wywołuje stan zapalny. Może zmniejszyć liczbę białych krwinek dostępnych do zwalczania infekcji, narażając cię na opryszczkę i przeziębienie. Ponadto, osoby zestresowane prawdopodobnie nie mają wystarczającej ilości snu i nieprawidłowo się odżywiają, więc zaniedbują inne zdrowe nawyki, które zwiększają odporność.

pexels / Andrea Piacquadio

Zajmij się jogą i medytacją.

To uspokaja układ nerwowy, pomagając zmniejszyć stan zapalny.

pexels / Roman Odintsov

Upewnij się, że masz wystarczająco dużo snu.

Czy wiesz, że na Twoje szanse zachorowania na przeziębienie wpływa to, jak długo śpisz?

pexels / Ron Lach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *