Jak zadbać o zdrową dietę bez wyrzeczeń ?

Jeśli walczysz o utrzymanie wagi lub zrzucenie dodatkowych kilogramów, wiedz, że nie jesteś sam. Po nowym roku wiele ludzi w ramach postanowień noworocznych chce zmienić swoje życie i zacząć odżywiać się zdrowo. Ponad 58 procent dorosłych Polaków ma nadwagę lub otyłość, dlatego zdrowe odżywianie i utrzymywanie prawidłowej masy ciała staje się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Aby poprawić swoje codzienne życie, niezbędny jest zdrowy tryb życia, ale może być trudno wiedzieć, jak być zdrowszym, gdy istnieje tak wiele modnych diet i ćwiczeń do wypróbowania. Odchudzanie nigdy nie jest łatwe, ale zdecydowanie warto. Utrzymanie prawidłowej wagi pomaga organizmowi lepiej funkcjonować, ograniczając ryzyko przyszłych chorób i dyskomfortu. Pomimo krzykliwych nagłówków, które widzisz na okładkach czasopism i reklamach internetowych, większość programów odchudzających nie działa, ponieważ nie mogą pomóc Ci utrzymać wagi. Nie ma sekretu utraty wagi, ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby utrzymać zdrowy tryb życia.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci utrzymać zdrową wagę:

Uważaj na rozmiary porcji

Spożywanie mniejszych porcji może pomóc ci uniknąć spożywania zbyt dużej ilości jedzenia i umożliwić włączenia większej ilości pokarmów, które kochasz do swojego codziennego życia.

pexels / Pavel Danilyuk

Jedz „dobre” jedzenie

Pokarmy bogate w cukier i kalorie prowadzą do przybierania na wadze, jeśli nie jesteś wystarczająco ostrożny. Wybieraj produkty wysoko odżywcze, takie jak owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Nie musisz też rezygnować ze swoich ulubionych potraw, aby zadbać o swoje ciało od czasu do czasu można zjeść kilka bardziej kalorycznych posiłków lub zaplanować sobie dni „bez diety”.

pexels / Daria Shevtsova

Pij więcej wody

Picie wody, dobre jedzenie i codzienne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowej wagi.

pexels / Kampus Production

Śledź, co jesz

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, ile dokładnie kalorii spożywa, dlatego ważne jest, aby śledzić i monitorować całkowitą liczbę kalorii, które spożywasz i pijesz każdego dnia. Jeśli chcesz schudnąć, musisz spalić więcej kalorii niż jesz czy pijesz.

Ćwicz codziennie

Na masę ciała wpływa ilość pobieranej energii i ilość zużywanej. Znajdź dobry program ćwiczeń, który obejmuje zarówno trening cardio, jak i trening siłowy. Korzyści płynące z codziennych ćwiczeń to coś więcej niż tylko kontrolowanie masy ciała; ćwiczenia również budują mięśnie, wzmacniają serce i pomagają organizmowi funkcjonować jak najlepiej.

Wysypiaj się

Wysypianie się każdej nocy pomaga zresetować organizm i przygotować go na następny dzień. Każdego dnia znajdź czas na wystarczającą ilość snu. Pomoże ci to lepiej funkcjonować przez cały dzień i nie pozwoli ci jeść więcej. Jeśli masz problemy ze snem, znajdź sposoby na relaks ciała, takie jak joga, czytanie lub rozciąganie.

Wyznacz cel i trzymaj się go

Aby osiągnąć jakikolwiek cel, musisz wiedzieć, gdzie aktualnie się znajdujesz. Sprawdź swój wskaźnik masy ciała (BMI) i opracuj plan. Jeśli potrzebujesz pomocy, możesz udać się do dietetyka. Lepiej zacząć od małych, krótkoterminowych celów, o których wiesz, że będziesz w stanie osiągnąć. Pomoże Ci to pozostać na dobrej drodze do realizacji długoterminowych celów!

pexels / Engin Akyurt

Sposoby na poprawienie odporności

Jesień i zima sprzyjają infekcjom, a każda, nawet najdrobniejsza z nich może być przeszkodą w codziennych obowiązkach. Twój układ odpornościowy jest pierwszą linią obrony organizmu przed chorobą. Silniejszy układ odpornościowy oznacza mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania. Czy wiesz, że istnieją sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego, aby zmaksymalizować jego efekty? Twój układ odpornościowy to coś, co powinno być pielęgnowane.

Wskazówki, które pomogą zbudować i utrzymać zdrowy układ odpornościowy:

Dobre zdrowie jelit może być kluczowe.

Dieta bogata w pełnowartościową, nieprzetworzoną żywność i przeciwutleniacze może mieć działanie ochronne. Może zmniejszać stany zapalne i wspierać dobre bakterie jelitowe, które pomagają w tworzeniu silnego układu odpornościowego. Skoncentruj się na bogatych w błonnik warzywach, owocach, roślinach strączkowych, produktach pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczach. Korzystne są również produkty fermentowane, takie jak kimchi, kapusta kiszona, ogórki kiszone, jogurt czy kefir. Bądź też miły dla swojej wątroby. Odpowiada za filtrowanie krwi, rozkładanie tłuszczów oraz usuwanie nadmiaru cholesterolu i toksyn. Jarmuż, brokuły i kapusta mogą pomóc zwiększyć zdolność wątroby do naturalnego odtruwania organizmu.

pexels / kindel media

Często myj ręce.

Jest to praktyka, którą powinniśmy stosować przez resztę naszego życia. To jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzenianiu się zarazków.

pexels / burst

Ćwicz regularnie.

Istnieje kilka teorii wyjaśniających, dlaczego to pomaga. Aktywność fizyczna może pomóc wypłukać bakterie i oczyścić drogi oddechowe. Wiemy, że spowalnia uwalnianie hormonów stresu i uwalnia hormony szczęścia. Zmniejsza również ryzyko rozwoju niektórych chorób, takich jak choroba serca i stłuszczenie wątroby, a także utrzymuje mocne kości. Nie musisz też przesadzać z ćwiczeniami. Zbyt wiele rygorystycznych treningów może w rzeczywistości osłabić układ odpornościowy i narazić Cię na grypę i wirusy.

pexels / mentatdgt

Prysznic po treningu.

Oprócz nieprzyjemnego zapachu cały pot pozostawiony na skórze umożliwia rozwój bakterii. Pot pomaga w rozmnażaniu grzybów, takich jak infekcje drożdżakowe. A wszelkie otarcia na skórze są podatne na infekcje.

pexels / Karolina Grabowska

Bierz witaminy.

Witamina C przyczynia się do obrony immunologicznej, wspierając funkcje komórek i chroniąc przed środowiskowym stresem oksydacyjnym (wolne rodniki i zanieczyszczenia). Najlepszym sposobem na zdobycie witaminy C są pomarańcze, truskawki, szpinak, kiwi i grejpfruty. Witamina D może wzmocnić odporność przeciwko chorobą układu oddechowego. Często nazywa się ją „witaminą słońca”, ponieważ światło słoneczne jest doskonałym źródłem, jednak zależy to od poziomu melaniny w skórze. Tylko 10 minut dziennego przebywania na słońcu zapewnia wystarczającą ilość witaminy D dla osób o jasnej karnacji. Osoby o ciemnobrązowych odcieniach skóry będą lepiej przyjmować suplement witaminy D. Zaleca się również stosowanie witaminy B6 (znajdującą się w kurczaku, rybach zimnowodnych, takich jak łosoś i tuńczyk, hummus i zielone warzywa) oraz witaminę E (znajdującą się w orzechach, nasionach i szpinaku).

pexels / Anna Shvets

Zmniejsz poziom stresu.

Oto dlaczego jest to ważne: stres wpływa na negatywnie na organizm. Powoduje wytwarzanie dodatkowych poziomów kortyzolu, który wywołuje stan zapalny. Może zmniejszyć liczbę białych krwinek dostępnych do zwalczania infekcji, narażając cię na opryszczkę i przeziębienie. Ponadto, osoby zestresowane prawdopodobnie nie mają wystarczającej ilości snu i nieprawidłowo się odżywiają, więc zaniedbują inne zdrowe nawyki, które zwiększają odporność.

pexels / Andrea Piacquadio

Zajmij się jogą i medytacją.

To uspokaja układ nerwowy, pomagając zmniejszyć stan zapalny.

pexels / Roman Odintsov

Upewnij się, że masz wystarczająco dużo snu.

Czy wiesz, że na Twoje szanse zachorowania na przeziębienie wpływa to, jak długo śpisz?

pexels / Ron Lach

Dlaczego warto sięgnąć po kosmetyki naturalne i organiczne?

Kosmetyki naturalne i organiczne ostatnio stają się coraz to bardziej popularne. Przyczyniają się do zmieniania aktualnego rynku kosmetycznego. Podczas gdy „piękno” jest nadal głównym terminem, który przychodzi nam do głowy, gdy myślimy o produktach kosmetycznych, coraz większa liczba konsumentów oczekuje, że kupowane przez nich kosmetyki będą miały cechy tj: „zrównoważone”, „przyjazne dla środowiska” i „etyczne”. Kosmetyki naturalne i organiczne reprezentują te cechy w autentyczny sposób, ponieważ stanowią część ich podstawowych wartości i zaangażowania nie tylko w dobro człowieka, ale także w ochronę środowiska i bioróżnorodności.

Naturalna i organiczna pielęgnacja ciała

Kosmetyki konwencjonalne często zawierają wysoki procent składników ropopochodnych i mogą zawierać takie substancje jak ftalany, oksybenzon czy parabeny. Stosowanie składników ropopochodnych, choć uregulowane w zakresie bezpiecznego stosowania w kosmetyce, jest sprzeczne z koncepcją kosmetyków prawdziwie naturalnych i organicznych, których skład powinien w przeważającej mierze składać się z minerałów, naturalnych i organicznych ekstraktów roślinnych. Właściwości tych złożonych mieszanek, takich jak ekstrakty i olejki roślinne, w naturalny sposób chronią, odżywiają i nawilżają skórę. Ponadto fakt, że w kosmetykach naturalnych i organicznych można znaleźć zrównoważone, organiczne i biodegradowalne składniki, pomaga również uspokoić konsumentów o autentyczności, pochodzeniu i jakości tych produktów.

pexels / Polina Kovaleva

Kosmetyki naturalne i organiczne nie tylko zapewniają naturalną ochronę i pielęgnację naszej skóry, ale także pomagają nam w utrzymaniu dobrego samopoczucia. Ich naturalne zapachy i delikatne tekstury sprawiają, że ​​czujemy się bliżej natury i rozbudzają nasze zmysły. Rzeczywiście, w aromaterapii stosuje się wiele naturalnych olejków eterycznych z roślin takich jak lawenda, róża czy mięta, ponieważ pomagają one aktywować, odprężać i koić nasze ciało.

Bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska

Wiele składników ropopochodnych często stosowanych w konwencjonalnych kosmetykach wymaga ekstensywnego wydobycia, tak jak ropa naftowa, aluminium czy ołów, który zagraża glebom i stanowi zagrożenie dla siedlisk dzikiej przyrody. W przeciwieństwie do substancji petrochemicznych, naturalne i organiczne pochodzą głównie z uprawy roślin i kwiatów, których ekstrakty wykorzystywane są w preparatach kosmetycznych. Wykorzystanie różnorodnych surowców naturalnych i organicznych wymaga ochrony bioróżnorodności siedlisk dzikiej fauny i utrzymania zrównoważonej produkcji różnych gatunków roślin i kwiatów.

pixabay / saponifier

Główną wartością kosmetyków naturalnych i organicznych jest to, że muszą być w zgodzie z naturą jeśli chodzi o opakowanie. Oprócz ograniczania stosowania tworzyw sztucznych w opakowaniach i wykorzystywania materiałów pochodzących z recyklingu, wiele marek kosmetyków naturalnych i organicznych idzie o krok dalej, opracowując innowacyjne metody pakowania, które przyczyniają się do drastycznej redukcji opakowań w swoich produktach. Przykładami tych coraz bardziej popularnych kosmetyków są dezodoranty w kremach, szampony w kostce czy pasty do zębów w tabletkach. Coraz częściej pojawiają się również opcje ponownego napełniania, które umożliwiają konsumentom ponowne wykorzystanie opakowania produktu, aby zaspokoić zapotrzebowanie konsumentów na bardziej zrównoważone produkty zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.

Odnośnik

Długie, mocne i lśniące włosy to marzenie prawie każdego, ale nie każdy jest w stanie je spełnić. Oczywiście ważne jest, aby utrzymać zdrową skórę głowy ważne jest również, aby zwracać uwagę na dietę. Możesz mieć suche, puszące się, gładkie – to wszystko oznaki Twojego wewnętrznego zdrowia. Każde pasmo składa się z komórek, które zawierają twarde białko zwane keratyną i muszą być stale odżywiane minerałami i witaminami, aby Twoje włosy były długie i mocne. Jaki jest więc najlepszy pokarm dla zdrowych włosów, który pomoże im szybciej rosnąć? Zebraliśmy listę najlepszych pokarmów dla zdrowych włosów.

Jajka dostarczają białka a włosy składają się z białka, dlatego ważne jest, aby zapewnić odpowiednią ilość tego składnika w swojej diecie. Białko jest budulcem włosów, a jaja są jednym z najbogatszych naturalnych źródeł białka.

pexels / Ivan Samkov

Szpinak inne zielone warzywa liściaste zapewniają żelazo. Żelazo jest niezbędnym minerałem, którego potrzebują twoje włosy. W rzeczywistości niedobór żelaza w organizmie może powodować wypadanie włosów.

pexels / Lisa

Twój organizm potrzebuje witaminy C do wchłaniania żelaza. Musisz więc dodać do swojej diety owoce cytrusowe. Możesz także zdecydować się na pomarańcze. Witamina C jest również niezbędna do produkcji kolagenu, który wzmacnia naczynia włosowate, zapewniając w ten sposób regularne dostarczanie składników odżywczych i szybki wzrost włosów.

pexels / Vanessa Loring

Orzechy i nasiona kwasów tłuszczowych Omega-3. Kwasy tłuszczowe Omega-3 odżywiają włosy i wspomagają zagęszczanie. Ponieważ twoje ciało nie może wytwarzać tych zdrowych tłuszczów samodzielnie, musisz czerpać je z diety. Migdały i orzechy włoskie są naprawdę bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3.

pexels / Cottonbro

Awokado oferuje witaminę E która poprawia krążenie krwi i pomaga mieszkom włosowym pracować wydajniej, aby wspomóc wzrost włosów. Utrzymuje również równowagę poziomu oleju i PH, którego przekroczenie może zatkać mieszki włosowe i zatrzymać wzrost włosów. Awokado jest doskonałym źródłem witaminy E, a także jest bogate w zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe. Możesz dodać go do sałatki śniadaniowej lub zmiksować z zielonym koktajlem.

pexels / Daria Shevtsov